Mänskliga rättigheter

Jag har rätt att bli behandlad med värdighet och respekt.

Jag har rätt att slippa psykisk och fysisk misshandel.

Jag har rätt att få mina rättigheter tillgodosedda och förhandlade innan förhållandet kan avslutas.

Jag har rätt att äga mina tankar och känslor.

Jag har rätt att ärligt och uppriktigt tala om för min partner vad jag tänker och känner, även när min partner har andra uppfattningar, utan att bli straffad för det.

Jag har rätt till ett eget liv utanför relationen.

Jag har rätten att fortsätta att växa och utvecklas.

Jag har rätt att tala öppet om och försöka reda ut missförhållanden i relationen.

Jag har rätt att avsluta förhållandet om det inte motsvarar mina behov.

Jag erkänner att min partner har samma rättigheter som jag själv.

Lämna en kommentar